Ce este dependența de muncă (workaholic) și ce efecte are asupra vieții personale

Ce este dependența de muncă (workaholic) și ce efecte are asupra vieții personale

Calitatea vieții noastre depinde de modul în care îmbinăm viața profesională cu cea personală și relația cu noi înșine. Preferabil, este să existe o distribuire egală a timpului, interesului și energiei în toate cele trei sectoare. Pentru cariera ta, este ideal să îți iubești munca, dar atunci când job-ul ajunge să îți controleze viața, este timpul să te preocupi. Dacă în loc să te relaxezi și să îți refaci forțele în timpul liber, continui să lucrezi și acasă, dacă te simți neliniștit și chiar deprimat atunci când nu lucrezi, e clar că ești workaholic și trebuie să iei măsuri pentru a evita să ajungi dependent de muncă.

Dependența de muncă, adesea numita „workaholism”, este o problemă reală de sănătate mentală legată de manifestări ale anumitor probleme emoționale și psihologice. Ca orice altă dependență, dependența de muncă este incapacitatea de a opri acest comportament și trebuie să atingă un punct limită înainte ca individul să își dea seama că există o problemă. Adesea provine dintr-o nevoie compulsivă de a obține un anumit statut și succes sau de a scăpa de stresul emoțional. Dependența de muncă este adesea determinată de succesul în muncă. Este comună la persoanele perfecționiste.

Factori care influențează apariția dependenței de muncă

Diferența dintre un workaholic și un om muncitor este că primul pur și simplu nu se poate opri să lucreze și se mândrește cu realizările sale pentru mult timp. Atunci când nu poate lucra, workaholicul se simte stresat, panicat și depresiv. El se percepe ca o persoană cu performanțe slabe, chiar dacă alții îi spun altfel. 

Ca și în cazul dependenței de droguri, o persoană cu dependență de muncă atinge un „maxim” atunci când muncește. Acest lucru o determină pe aceasta să repete comportamentul care îi oferă acest maxim. Persoanele cu dependență de muncă nu își pot opri comportamentul, chiar dacă le sunt afectate viața personală și sănătatea fizică sau psihică. 

În prima faza, această dependență apare din nevoia compulsivă de a avea succes și de a obține un anumit statut ori de a scăpa de stresul emoțional existent. Succesul la locul de muncă dezvoltă această dependență. La fel ca și în cazul altor dependențe, aceasta oferă o stare de bine, o satisfacție greu de egalat, fapt ce determină un workaholic să facă și mai mult, să lucreze și mai mult, să se străduiască mai mult pentru a obține starea respectivă.

Cauzele dependenței de muncă sunt variate: stima de sine scazută, lipsa încrederii în sine, nevoia permanentă de a-și demonstra valoarea, teama de eșec, folosirea muncii pentru a evita durerea emoțională. Dependența de muncă poate fi un refugiu din viața personală lipsită de satisfacții. Multe cauze pot proveni și din modul în care au fost crescute aceste persoane în familie, părinții și ceilalți membri ai familiei se poate să fi modelat și accentuat responsabilitatea excesivă și lucrul excesiv.

Semne și simptome pentru un workaholic

Workaholicii sunt persoane inteligente, ambițioase, prizoniere ale propriilor succese. Workaholicul este un perfecționist, care nu va accepta greșeli, chiar dacă acestea sunt o parte a ființei umane, o persoană care simte necesitatea îndeplinirii a cât mai multor sarcini înainte de a avea o părere bună despre sine, considerând că el este singura persoană capabilă de performanțe la locul de muncă. Pentru un workaholic, este foarte dificil să se relaxeze, de multe ori simțind nevoia mai întâi să ducă la îndeplinire anumite sarcini.

Workaholicii sunt, de obicei, persoane tinere și de vârstă mijlocie, care vorbesc la telefon în mod constant și nu își petrec niciodată timpul cu prietenii sau familia. Persoanele dependente de muncă și-au pierdut interesul pentru propriile pasiuni și par a-și trăi întreaga viață la birou, motiv pentru care ajung să își autosaboteze relațiile cu cei dragi.

În general un workaholic este o persoană care lucrează cu mult mai multe ore decât e nevoie la un loc de muncă. O persoană cu dependență de muncă se poate angaja într-o muncă compulsivă pentru a evita alte aspecte ale vieții sale, cum ar fi tulburările emoționale sau crizele personale. Și, similar cu alte dependențe, persoana se poate angaja într-un anumit comportament nefiind conștientă de efectele negative pe care le provoacă dependența. 

Ce este dependența de muncă (workaholic) și ce efecte are asupra vieții personale

Efecte asupra psihicului și asupra vieții personale/sociale

Munca are un loc important în identitatea individului, fiind cea care îți dă un statut în societate. Este important să lucrezi din greu pentru a obține anumite satisfacții, dar atunci când o persoană devine atât de absorbită de muncă încât bucuria, fericirea și împlinirea în viața personală și de familie tind să dispară, atunci job-ul reprezintă o problemă majoră. Ca și în cazul altor dependențe, dependența de muncă este determinată de compulsie, mai degrabă decât de un sentiment sănătos de împlinire. Un workaholic este nefericit și nemultumit de munca lui, simte lipsa de control și depune prea multă energie și efort, fiind afectate relațiile și activitățile din afara muncii.

În privința vieții de familie, pe măsura ce workaholicii se concentrează în a rezolva cât mai multe probleme la locul de muncă, viața lor personală începe să sufere din cauza lipsei de atenție. Cum viața lor personală se deteriorează, aceasta provoacă disconfort și mai mult pentru dependentul de muncă, ceea ce îl face să muncească și mai mult, intrând astfel într-un cerc vicios.

De multe ori, un workaholic pierde din vedere scopul muncii sale. La început, este posibil să faca ore suplimentare în scopul de a obține promovarea și de a câștiga mai mulți bani, dar pe măsură ce timpul trece, va realiza faptul că nu se poate opri din a munci mai mult, chiar și atunci când nu există nici un câștig semnificativ.

În multe cazuri, familia preferă să renunțe la unele mici plăceri dacă asta presupune ca unul din membri să petreacă mai mult timp la locul de muncă și să aibă astfel venituri suplimentare. Aceste compromisuri nu trebuie însă să se facă foarte des deoarece apare posibilitatea de a-ți neglija familia. Familiile în care unul dintre parteneri este workaholic sunt de două ori mai predispuse la divorț.

În același timp, pe plan profesional, atunci când lucrezi peste program sau când nu faci pauze, ești predispus la stres. Un nivel mediu de stres te poate determina să te concentrezi mai bine, te poate mobiliza să finalizezi anumite sarcini. În schimb, un nivel ridicat de stres poate duce la fenomenul de burnout, precum și la alte probleme de sănătate, precum bolile coronariene. Un workaholic ar trebui să își faca griji pentru cariera lui. A lucra încontinuu nu este cea mai bună idee pentru obținerea de rezultate. Trebuie să muncesti mult, dar, de asemenea, trebuie să îți faci timp și pentru tine. Trebuie să vezi și ce altceva este în afara locului de muncă și să nu îți pierzi viata muncind în fiecare moment al fiecărei zile.

Sfaturi pentru a evita să devii workaholic

Primul pas în rezolvarea unei situații dificile este acceptarea existenței acesteia. Negarea semnalelor pe care le primim de la cei din jur, de la emoțiile și stările noastre psihice și fizice este doar o amânare în găsirea unor soluții.

Ca majoritatea dependențelor, dependența de muncă se va înrăutăți în timp, dacă nu se caută ajutor. Oamenii pot experimenta „burnout” dacă lucrează până la punctul de epuizare fizică și psihică.

Un alt pas important este reprezentat de identificarea factorilor declanșatori. Mai exact, este necesar să identificăm ce se întâmpla în viața noastră înainte să se declanșeze acest tip de comportament. Ar putea fi util să îți iei câteva zile libere pentru a-ți da seama că viața va continua și fără o muncă constantă. Schimbă-ți stilul de viață, echilibrează-ți activitățile zilnice și evită factorii de stres. O schimbare de carieră poate, de asemenea, ajuta la gestionarea dependenței.

  • Stabilește niste limite clare - fă tot posibilul să îți stabilești un program de muncă și nu mai sta peste program.
  • Odihnește-te – Statul peste program să lucrezi la un proiect, că apoi să te trezești dimineața pentru a ajunge mai devreme la birou nu este o strategie bună, de aici apare lipsa de creativitate, moralul scăzut și iritarea. 
  • Menține un echilibru între muncă și viața personală – Să faci ceea ce îți place este un lucru important, dar la fel de importante sunt și persoanele din jur. Iar când ești cu cei dragi, fii cu mintea într-adevar acolo și nu la muncă.
  • Găsește-ți un hobby – Caută un hobby, unul care să nu aibă lucruri comune cu ceea ce faci zi de zi la locul de muncă. Un hobby ar trebui să îți aducă bucurie și echilibru și să îți ia gândul de la muncă.
  • Învață să spui “NU” și să delegi sarcinile altor persoane – Încearcă să îți clarifici propriile valori și să îți identifici obiectivele, reducând timpul pe care îl petreci la muncă sau gândindu-te la muncă. 
  • Petrece timp în natură - Petrecerea timpului în natură este o modalitate eficientă de a reduce stresul, de a te deconecta de la grijile cotidiene și de la sarcinile de la locul de muncă ce par a nu se mai opri. Planifică-ți timpul astfel încât zilnic să ieși din casă și să ai timp pentru o plimbare liniștită.
Categorii

Suport clienti Luni - Vineri: 10.00 - 18.00

0371-133.753 office@debonaire.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!