Cum să eviți sindromul burnout în rândul angajaților tăi

Cum să eviți sindromul burnout în rândul angajaților tăi

Sindromul burnout sau sindromul epuizării profesionale este un sindrom relativ recent, care a devenit un fenomen tot mai frecvent întâlnit în lumea modernă. Deși mulți consideră că sindromul burnout este doar o altă denumire pentru stresul profesional, acest sindrom prezintă caracteristici diferite. Burnout-ul este o afecțiune complexă asociată cu epuizarea mentală, fizică și emoțională care apare ca urmare a stresului excesiv acumulat pe termen lung. Sindromul burnout se manifestă printr-o stare de epuizare fizică și psihică, lipsă de energie și de motivație și senzația de a fi copleșit de sarcinile zilnice.

În comparație, stresul induce o stare de agitație și îi face pe angajați să încerce să facă mai multe în mai puțin timp. Desigur, nu este vorba despre o productivitate mărită deoarece persoanele stresate nu se pot concentra asupra task-urilor.

Pe piața muncii, angajații care sunt cel mai frecvent afectați de sindromul burnout sunt cei din generația millennials. În medie, peste 28% dintre millennials se simt epuizați la locul de muncă zilnic sau foarte frecvent.

Etapele instalării sindromului burnout

Încă din anii 70 psihologul american Herbert Freudenberger a început să documenteze sindromul burnout, menționând în cartea sa „Burnout: The High Cost of High Achievement” (1974), că acesta nu începe imediat, ci cuprinde mai multe etape.

  • Nevoie puternică de afirmare – În general, toți angajații au tendința de a demonstra care sunt capacitățile lor și de a arăta tot ce pot. Primul semn al efectului burnout este atunci când angajații încep să aibă această tendință la nivel obsesiv. Mai mult, deoarece doresc să fie cei mai buni angajați, se instaurează o tendință de a lucra fără oprire, indiferent dacă este sărbătoare, weekend sau noapte.
  • Neglijarea nevoilor personale și revizuirea valorilor - Deoarece nu știu să balanseze viața personală cu viața profesională, angajații vor începe să își neglijeze nevoile personale. În consecință își vor neglija familia, prietenii și persoanele apropiate și se vor pune accent doar pe rezultatele profesionale.
  • Negarea problemelor - Angajații vor începe să omită problemele personale și se vor axa doar pe problemele profesionale, devenind puternic afectați de stres. Vor nega starea de stres și epuizare considerând că toți colegii și colaboratorii nu sunt productivi și nu înțeleg misiunea companiei.
  • Izolarea de familie și de grupul social - Cei care suferă de burnout încep să se retragă din cercurile sociale din care făceau parte.
  • Schimbarea comportamentului – Este momentul în care angajații suferă schimbări la nivel comportamental și devin iritați, agitați și lipsiți de motivație.
  • Depersonalizare - În această etapă, persoanele afectate au sentimentul de devalorizare și nu consideră că mai sunt valoroși.
  • Senzația de gol interior - Pentru a suprima senzația de gol interior, angajații vor avea comportamente compulsive precum abuzul de alcool.
  • Stări depresive - O stare de depresie generală se va instaura și va afecta puternic modul în care angajatul colaborează la locul de muncă.
  • Colaps fizic și emoțional (burnout) - În cele din urmă, angajatul va suferi de epuizare fizică și psihică totală. Pentru a evita probleme grave de sănătate, angajatul trebuie să consulte un medic specialist.

Consecințele sindromului burnout în rândul angajaților

S-a constatat că mediul ostil nu reprezintă întotdeauna factorul care cauzează în mod direct burnout, ci trebuie să îi fie direct asociată şi inabilitatea individului de a face față unor noi condiții de la locul de muncă. Nevrotismul, extraversiunea și conștiinciozitatea sunt trăsături de personalitate care oferă predictibilitate pentru cel puțin două dintre dimensiunile sindromului burnout.

Sindromul de burnout nu se asociază neapărat cu orele suplimentare de la locul de muncă, ci cu stresul cronic acumulat, starea de epuizare, insatisfacția față de activitatea desfășurată zilnic și sentimentele de inutilitate resimțite.

Sindromul burnout afectează modul în care angajații se comportă și colaborează la locul de muncă. Productivitatea angajaților este redusă din cauza epuizării și lipsei de motivație. O altă consecință comună a acestui sindrom este creșterea numărului de zile de concediu medical. Acest lucru afectează modul de lucru și timpul de îndeplinire al sarcinilor dintr-o echipă. Graniţa dintre o uşoară supraîncărcare şi epuizare psihică şi fizică poate fi trecută foarte uşor.

Persoanele care suferă de burnout tind să comită mai multe greșeli atunci când își rezolvă task-urile zilnice. Aceasta poate duce la pierderea motivației angajaților atunci când primesc feedback negativ.

În final, rata fluctuației de personal poate crește din cauza lipsei de loialitate față de angajator. Pentru a evita sindromul burnout în rândul angajaților trebuie să faci câteva schimbări simple, dar eficiente.

Modalități prin care poți evita sindromul burnout în rândul angajaților tăi

Sindromul burnout are un impact negativ asupra angajatului cât și asupra companiei. Pentru a evita acest sindrom în rândul angajaților tăi, asigură-te că discuți deschis cu ei și că le oferi soluții atunci când vin cu o problemă. Încearcă să implementezi și zone de relaxare sau să organizezi evenimente la birou pentru a îi ajuta pe angajați să scape de stres pentru câteva momente.

  1. Concediu de odihnă prelungit

Atunci când constați că unul dintre angajați lucrează prea mult peste program încercând să își rezolve toate sarcinile, este timpul să îi oferi un concediu de odihnă prelungit. Astfel, angajatul va avea timp să-și încarce bateriile, să își regândească perspectivele de viitor și să devină mai motivat.

  1. Lucru de acasă

În condițiile actuale, munca la domiciliu este un trend în creștere pe piața muncii. În ciuda acestui lucru, nu toate companiile pot avea angajați care să lucreze de acasă. O soluție simplă este un program de muncă hibrid prin care să oferi posibilitatea angajaților de a lucra remote sau de acasă, câteva zile pe lună. Astfel, angajatul va putea lucra din confortul locuinței și va evita timpul pierdut pe drum.

  1. Fără lucru în timpul liber

Pentru că din dorința de a fi cât mai productivi, trimitem mesaje sau notificări angajaților chiar și atunci când sunt în concediu sau după ce au terminat orele de lucru, angajații au tendința de a răspunde sau chiar de a-și termina task-urile. Aceasta, în timp, poate duce la o stare de stres. Așadar, fără task-uri și email-uri trimise angajaților atunci când nu se află în timpul programului de lucru.

  1. Program flexibil

După beneficiile materiale și de tip abonament, în topul motivațiilor apreciate de angajați, programul flexibil se află pe al treilea loc, Angajații își doresc să aibă un echilibru între viața personală și cea profesională, iar un program de lucru flexibil îi poate ajuta. În cazul studenților și masteranzilor, programul flexibil este ideal pentru a ajunge la cursuri și a absolvi facultatea.

  1. Pauze frecvente 

Pauzele în timpul programului de lucru sunt importante pentru angajați, pentru că îi ajută să se concentreze mai ușor și să fie mai motivați. Art. 134 din Codul Muncii reglementează dreptul la pauza de masă și alte pauze pentru angajații care lucrează peste 6 ore pe zi. Deși nu este obligatoriu, pauzele sunt un drept al angajatului care trebuie respectat. 

  1. Evenimente și teambuilding-uri

Organizați diverse evenimente sau petreceri Ad-hoc pentru a crește motivația angajaților și pentru a îi ajuta să se integreze mai ușor. Teambuilding-urile sunt o modalitate bună de a ajuta angajații să se cunoască și să lucreze în echipă. Astfel, atunci când vor simți că nu fac față sarcinilor de la locul de muncă vor reuși să apeleze la colegi sau la superiori pentru a nu ajunge la epuizare.Cu stilul de viață pe care îl ducem, din ce în ce mai alert și mai indiferent față de nevoile personale ale individului, fiecare dintre noi riscă să ajungă la burnout. Pentru a evita acest lucru, este important, în primul rând, să fii atent la semnele care avertizează despre instalarea oboselii cronice astfel încât să le poți trata din timp, prevenind burnout-ul. Indiferent de jobul pe care îl ai, de ambițiile tale sau de cât de stresantă este munca ta, există o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a reduce nivelul general de stres și a recâștiga un sentiment de control la locul de muncă.

Categorii

Suport clienti Luni - Vineri: 10.00 - 18.00

0371-133.753 office@debonaire.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!