Empatia în comunicare: o misiune necesară

Empatia în comunicare: o misiune necesară

Comunicarea este o abilitate esențială de conectare cu celălalt, dar, la rândul său, este cea pe care o neglijăm cel mai mult. Și în acest domeniu, se remarcă importanța legăturii între comunicare și empatie. Empatia este caracteristica oamenilor capabili să se gândească și la altcineva în afară de ei înșiși. Oamenii empatici, în general, sunt capabili să simtă ceea ce simt ceilalți, să le identifice emoțiile și să meargă până la stadiul în care să se simtă la fel cu persoana pentru care simt empatie. Empatia presupune acceptarea necondiționată a ideilor, sentimentelor, credințelor celuilalt, chiar dacă acestea sunt diferite de propriile modele de referință, de modul subiectiv de a privi respectivele informații; presupune de asemenea „rezonanță” cu celălalt. Spre deosebire de simpatie, empatia se poate simți tot timpul și este nevinovată, nu este rea sau bună ci mai degrabă neutră.

În orice tip de organizație / instituție, tipul de management / leadership exercitat la vârful ierarhiei organizaționale influențează în mod cert eficiența și performanța organizației respective .Oamenii din vârful ierarhiei influenţează în mod cert productivitatea oricărei organizații şi se dovedește a fi necesară conștientizarea existenţei unei capacităţi empatice la fiecare lider, precum și descoperirea unor capacitați constitutive ale fenomenului de empatie și antrenarea acestora în mod particular de către aceştia. Calitatea de a fi empatic constituie o premisă a optimizării relaţiilor liderului cu subordonaţii şi o condiţie pentru o comunicare eficientă. Practic, în zilele noastre leadership-ul este din ce în ce mai mult despre oameni, empatia fiind cel mai puternic ingredient prin care un lider autentic se poate integra într-un grup.

În actul de comunicare interumană, fenomenul empatiei se manifestă adaptativ, permiţând un anumit mod de pătrundere în „psihologia” partenerului de discuţie ca mijloc de elaborare a propriului model de comportament. Ca parte integrantă pentru comunicare, empatia reprezintă o verigă de legătură între starea şi gândirea emiţătorului şi a receptorului. Pe de altă parte comunicarea empatică vizează transmiterea cât mai autentică a înţelegerii situaţiei, nu a încurajării acelui comportament. Înţelegerea psihologiei celuilalt, ca indicator esenţial al adaptării în diverse contexte sociale, este facilitată de empatie ce presupune un anumit grad de comunicare emoțională. „În plus, empatia presupune o convergenţă a emoțiilor şi gândurilor în direcţia modelului cu care empatizăm, mecanism care, în epoca informatizată din lumea contemporană, este tot mai greu de realizat datorită distanţelor sociale și virtuale.” (Preston, de Wall, cf. Goleman, 2006).

Leadership și empatia în comunicare 

Liderii care aleg să își dezvolte empatia învățând să asculte, să schimbe unghiul din care privesc lucrurile și să deschidă un dialog real cu cei din jur, își îmbunătățesc eficiența managerială, devin ascultați și admirați de cei din jur, construiesc, din fiecare interacțiune, pas cu pas, o carieră solidă, de succes.

În cadrul oricărei organizații liderul este cel care are capacitatea maximă de a influenţa emoțiile tuturor. De aceea capacitatea empatică a liderului are importanţă deosebită în activitatea de conducere, iar responsabilitatea fundamentală a liderilor este de a induce trăiri pozitive celor pe care îi conduc. Empatia asigură pasul către responsabilitatea de bază a liderului și anume generarea rezonanţei (emoții pozitive). Liderii cu un nivel de empatie ridicat în comunicare

  • Au o mai bună înțelegere a subordonaților, intuiesc gândurile și trăirile afective ale subordonaților; 
  • Pot anticipa corectă a comportamentului subordonaților și posibilitatea de a acţiona corespunzător în raport cu aceștia.
  • Sunt capabili să-și creeze relaţii interpersonale mai puternice;
  • Se pricep mai bine să se automotiveze și îi motivează foarte uşor pe subordonaţi;
  • Au performanțe de conducere mai bune și fac față mai uşor schimbării;
  • Creează un climat de cooperare;
  • Creează o legătură emoțională între membrii organizaţiei și creează efectul de rezonanţă cu ceilalți.

Efectele empatiei

Subordonaţii aşteaptă din partea liderului o legătură emoțională încurajatoare, aşteaptă empatie. Emoțiile sunt molipsitoare, mai ales cele pozitive, subordonații sunt deschişi sau vulnerabili la influenţele emoționale ale liderului, iar acest fenomen poate fi folosit de către lideri în două moduri opuse:

  • Prin empatie, liderii au puterea de a inspira și stimula pasiunea şi entuziasmul subordonaților, de a susţine motivaţia şi devotamentul acestora, de a inspira încredere. Astfel ei pot influenţa în mod pozitiv climatul emoțional al organizaţiei prin crearea unui efect de „rezonanţă” - când liderii canalizează emoțiile într-o direcţie pozitivă, în care membrii organizaţiei pot lucra la randamentul optim. 
  • Liderii pot influenţa în mod negativ climatul emoțional al organizaţiei prin crearea unei situaţii de „disonanţă” - când liderii canalizează emoțiile într-o direcţie negativă, în care membrii organizaţiei se vor simţi frustraţi şi nu vor reuşi să lucreze la randamentul optim.

Cum ajută comunicarea

Cuvintele cu care alegem să ne comunicăm gândurile, ideile, obiectivele au valențe diferite pentru fiecare dintre noi. Ele sunt încărcate afectiv, vorbesc despre valori, principii și convingeri, despre preocupările, temele noastre de interes dintr-o anumită etapă a vieții. A asculta empatic înseamna a încerca să înțelegi interlocutorul, mai ales la nivel emoțional. O comunicare empatică are ca primă condiție încercarea de a nu-i impune interlocutorului sistemul tău de valori, atitudini, motivații, ci de a incerca să-l accepti pe al său, așa cum este, fără o evaluare critică.

Pentru o comunicare bună trebuie:

  • Să asculți, pur și simplu, în liniște.
  • Să conștientizezi valoarea afectivă a cuvintelor și să o recunoști în comunicarea cu celălalt.
  • Să identifici valori, fapte, credințe sau percepții ale vorbitorilor în mesajele lor, pentru a le înțelege motivațiile și a te putea apropia de punctul lor de vedere.

Cum se dezvoltă empatia

Primul pas pentru dezvoltarea empatiei este un proces continuu de autocunoaștere, iar al doilea este exercițiul. Autocunoașterea facilitează empatia și reprezintă baza gestionării emoționale. Autocunoaşterea va permite liderului și posibilitatea de a simţi cum priveşte altcineva situaţia, deci efectul de armonizare / de „rezonanță”. Capacitatea empatică, deși are are un potenţial psihofiziologic înnăscut, se realizează și se dezvoltă în procesul cunoaşterii interpersonale şi, dacă liderul îşi propune, prin antrenare autodirijată. Pentru a asculta cu empatie un alt om, pentru a asculta și a înțelege cu adevărat ce spune el, este nevoie ca acesta să-și schimbe perspectiva din care privește lucrurile. 

  • Prin introspecție, reflecție și expunere la experiențe de învățare cât mai diverse. 
  • Prin interacțiune umană și feedback constant cerut celor din jur- colegi, colaboratori, șefi sau subalterni. 
  • Învățând să ascultăm cu adevărat, cu scopul de a-l înțelege pe celălalt cât mai deplin.
  • Conștientizând şi învățând să ne folosim expresivitatea. Adică, lăsându-i pe ceilalți să ne înțeleagă. Doar 7% din cuvintele noastre ajung la receptori. Celelalte 93 de procente sunt exprimate de corpul, vocea și emoțiile noastre, adică prin expresivitatea proprie. 
  • Învățând să ne susținem punctul de vedere cu argumente bine alese -dimensiunea rațională - dar și prin povești personale care dau dimensiunea umană a celui care vorbește: valori, credințe, personalitate.

Modele tipologice pentru empatie

Ca lider, prin mijlocirea empatiei avem putinţa de a înţelege mai bine subordonaţii, de a le intui gândurile și trăirile afective, de a le anticipa comportamentul și chiar de a acţiona corespunzător asupra acestuia. Responsabilitatea fundamentală a liderilor este aceea de a induce trăiri pozitive celor pe care îi conduc. Acest lucru se întâmplă atunci când liderul în cauză creează rezonanţă – un rezervor de elemente pozitive care eliberează tot ce este mai bun în subordonaţi. 

De aceea inteligenţa emoțională este atât de importantă în ecuaţia obţinerii succesului în procesul de leadership. Sarcina principală a oricărui lider este de a canaliza emoţiile celor din grupul său în direcţia corectă, iar cel mai important tip de inteligenţă emoțională relevantă în conducere și în management este capacitatea de dirijare (conducere) a relaţiilor interpersonale, adică sociabilitatea. Aceasta ajută la stabilirea unor legături cu ceilalţi, aplanarea conflictelor, comunicareîntr-un mod clar şi convingător, stimularea celorlalţi să lucreze în cooperare, dezvoltarea abilităţilor de a analiza și înţelege relaţiile interpersonale; capacitatea de a negocia neînţelegerile şi de a rezolva conflictele; soluţionarea problemelor din planul interpersonal; deschidere (spirit pozitiv) şi uşurinţa în comunicare... 

Concluzionând cercetările care vizează modelele tipologice ale empatiei aflate în relaţie cu alte trăsături de personalitate, putem ajunge la următoarea concluzie: persoanele empatice sunt caracterizate prin optimism, afecțiune, emoții, altruism, generozitate, stabilind ușor relații interpersonale; persoanele cu nivel scăzut al empatiei apar mai retrase, introvertite, intolerante, nu acordă atenţie sentimentelor altora. Se poate afirma că asemănarea dintre persoane, nivelul empatic al partenerilor, socializarea, deschiderea față de cei din jur sunt câțiva factori care amplifică empatia, și respectiv egoismul, convingerile opuse, mediul social diferit, stările emoționale puternice sunt cele care împiedică sau diminuează manifestarea empatiei.În contextul actual, când încercăm să ne simțim în siguranță și să simțim că ne aflăm într-un mediu de lucru sănătos, comunicarea empatică devine un element de putere care nu doar conectează oamenii ci și consolidează echipele, oferind stabilitate și siguranță psihologică, lucruri esențiale pentru ca oamenii să poată să se dezvolte. Pe scurt empatie înseamnă cunoașterea echipei tale. Dacă vrei să îi dezvolți pe cei din echipa ta trebuie să îi ajuți să strălucească folosindu-se de punctele lor forte și să crească prin transformarea punctelor slabe în oportunități de învățare și apoi, în noi abilități. Poți face asta doar dacă îi cunoști, iar prin comunicare empatică se poate face cu adevărat diferența.

Categorii

Suport clienti Luni - Vineri: 10.00 - 18.00

0371-133.753 office@debonaire.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!