Retenția angajațior: 8 metode pentru a evita fluctuația de personal în 2022

Retenția angajațior: 8 metode pentru a evita fluctuația de personal în 2022

Una din tendințele importante care va caracteriza piața muncii în 2022 va fi retenția angajaților cauzată de fluctuația mare de personal, tendință legată de deficitul de personal, fenomen cu care piața se confruntă în ultimii ani. Încă din ultimul trimestru al anului 2021, după o perioadă în care fluctuația de personal a fost încetinită pe fondul instabilității economice și a situației sanitare, angajații au început să devină mult mai activi pe piața muncii și dornici de a face o schimbare profesională. 

 

Pe măsură ce modul de lucru hibrid devine tot mai mult o normalitate pe piața muncii, fiind preferat de majoritatea candidaților și angajațior, vom asista la o fluctuație de personal ridicată care va fi intensificată de ușurința cu care candidații pot să facă o schimbare de carieră, încurajată tocmai de acest mod de lucru hibrid. Astfel, tot mai multe firme se vor confrunta cu necesitatea găsirii unor metode pentru retenția angajaților.

Strategii și metode de retenție a angajaților

Retenția angajaților înseamnă, pe scurt, păstrarea talentului în cadrul companiei tale. La fel ca și într-o relație, este mai productiv să lucrezi asupra relației cu angajații existenți, decât să o iei de zero cu altcineva. Nu costul recrutării este problema, iar costul pentru retenția angajațior este oricum mai mic decât cel al instruirii noilor angajați. Costul trainingului și al timpului până când un om se poate simți complet confortabil la locul de muncă și își poate face sarcinile absolut independent este, însă, unul major. 

 

Criza financiară din Romania se simte în multe domenii, în IT și medicină cei mai buni specialiști pleacă de cele mai multe ori în afară, creativii din domeniile de marketing își doresc alte condiții decât cele din România, în mediile rurale condițiile sunt foarte grele. Multi angajați nu se simt apreciați, din punct de vedere declarativ sau salarial, iar cei care au decis să nu plece din țară schimbă joburile mult mai frecvent decât o făceau înainte. 

 

Pe de altă parte, nu este un avantaj pentru o firmă să mizeze pe acei oameni reticenți la schimbare, care nu își schimbă jobul din frică și care rămân în același loc pentru că ar fi prea dureros să își analizeze prioritățile. O firmă care vrea să prospere își dorește acei angajați care vor să rămână pentru că simt că acolo mai au multe de făcut, cresc prin organizația respectivă, în care vor să aducă plus valoare și pe care o apreciază față de celelalte oferte de pe piață. De aceea sunt importante metodele pentru retenția angajațior prin care să le faci angajațior, cât mai des, propuneri pe care să nu le poată refuza.
retentia angajatilor

1. Setează discuții individuale


Este vorba de discuții ocazionale, dincolo de clasicele evaluări periodice. Comunică-le angajațior tăi ce așteptări ai de la ei, astfel încât să fie clar pentru ei și să poți fixa indicatori clari și măsurabili pentru performanța lor. Fii disponibil periodic pentru o discuție liberă, mai ales una despre următorii pași în cariera unui angajat. Astfel, angajatul se asigură de însemnătatea rolului său pentru a continua alături de organizația ta.

2. Colectează feedback-uri de la angajați


Majoritatea oamenilor pleacă din cauza colegilor de pe pozițiile superioare lor, fie pentru că sunt deranjați de prea multe ședințe neproductive, fie nu simt claritate în ceea ce au de făcut sau ce au făcut deja. Poate au nevoie de mai multă înțelegere. Nu risca să îi pierzi pentru că nu le-ai ascultat părerea. Atunci când personalul se simte ascultat și înțeles, iar ideile sale sunt luate în calcul în deciziile de management, motivația, satisfacția și loialitatea cresc de asemenea.

3. Fii deschis la talentele angajaților tăi

S-ar putea ca unii dintre angajați să aibă și alte abilități decât cele pentru care au studiat sau pe care le exersează zilnic la job. Unii ar vrea să și le poata practica, și ține de managementul lor să găseasca moduri creative de a integra acest lucru. Este un avantaj de ambele parti și arată ca angajațul respectiv isi doreste să fie acolo. Statisticile internaționale arată că majoritatea profesioniștilor care părăsesc o companie o fac pentru că se plafonau, nu puteau avansa profesional și angajatorul nu le foloseau abilitățile la potențial maxim.

4. Work life balance

Echilibrul dintre viața personală și muncă, stabilitatea, siguranța, cultura organizațională, wellbeingul, flexibilitatea, autonomia și dezvoltarea ulterioară devin din ce în ce mai importante. Arată-le că și pentru tine și pentru companie este important echilibrul dintre profesional și personal. Comunică-le atitudinea și așteptările tale, trasând astfel un mediu care nu încurajează oameni epuizați și frustrați.

work life balance

5. Oferă un program flexibil

 Paradigma celor 8 ore de muncă începe să se clatine tot mai mult. Accentul trebuie pus pe productivitate. Fiecare angajat este diferit. Dacă există salariați care-și termină sarcinile în 5-6 ore, în loc de 8, aceștia își vor asigura, astfel, un mult mai bun echilibru între carieră și viața personală. Alternativa de a le încărca programul, doar pe principiul că pot face mai mult, nu se va dovedi fezabilă. În loc să fii rigid, oferă o zi pe săptămână în care angajatul să poată lucra de acasă, asta în condițiile în care domeniul de activitate îi permite acest lucru.

6. Oferă oportunități de dezvoltare profesională

Poate fi vorba de cursuri de specialitate, traininguri de upskilling sau de reskilling, programe de coaching, toate sunt binevenite de generațiile mai tinere de angajați, dornici să descopere lucruri noi, să asimileze informație și să fie la zi cu inovația în domeniu. Provocările profesionale cer o permanentă actualizare a abilităților interpersonale și a competențelor. Pe de altă parte, orice oportunitate de dezvoltare este atrăgătoare și avantajoasă și pentru angajator, care astfel, motivează angajații exact cu a oferi valoarea și încrederea pe care și le doreau de la job. 

7. Cultură organizațională sănătoasă

Cultura organizațională este un pilon important în orice tip de companie, pentru că ea definește și întărește valorile comune ale companiei și ale angajaților săi. Se reflectă în comunicarea internă cât și în cea externă și are un impact puternic asupra mediului de lucru. Poți seta diferite strategii, tactici și evenimente care să aducă aminte de valorile împărtășite. De asemenea, un mediu de lucru sănătos înseamnă să le asiguri angajaților un sentiment de siguranță și încredere în ceea ce fac, fără a tolera abuzul, discriminarea sau bullyingul. 

8. Mediul de lucru

Locul în care angajații își petrec o bună parte din zi și unde lucrează este important pentru retenția angajațior. Acesta trebuie să îi inspire și să fie construit pentru a susține colaborarea. De aceea, e important ca mediul de lucru să fie prietenos și modern, dotat cu cele necesare, dar și creativ pe cât posibil. De exemplu, să fie situat într-un loc din oraș în care se ajunge ușor, să fie luminos, cu scaune comode, suficient spațiu pentru birouri, nu prea multa gălăgie, facilități de băuturi și fructe, temperatură optimă. De asemenea, nu uita că în retenția angajaților, motivarea și aprecierea sunt aspecte importante. Periodic, oferă-le angajaților tăi mici cadouri corporate care să-si stimuleze și să-i facă se simtă apreciați de companie.

Strategiile pentru retenția angajaților sunt esențiale în zilele noastre, fiind benefice atunci când un angajator vrea să-și păstreze angajații și să mențină costurile fluctuației de personal scăzute. Pe de altă parte, experiența pozitivă a angajaților contează la fel de mult precum cea a candidaților ca viitori angajați. Întrebarea dacă să angajăm un om nou sau să investim în angajații actuali va continua să existe, iar răspunsul va depinde de situația specifică a fiecărui job, de companie, angajamente sau necesități.
Categorii

Suport clienti Luni - Vineri: 10.00 - 18.00

0371-133.753 office@debonaire.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!